
ELISABETH VERSION 60
Fredag den 22. Februar 19 på Olferts
Tekst: anders@apoet.dk - Fotos: Jan Skånstrøm
”Som du vil ha’ mig / sådan som jeg vil være”
Bly Som Mimosen har Elisabeth vel aldrig været
hun nævnte den ellers i en optakt, og os der
helst ville bide i hende tilbage i VoxPop tiden
blev et øjeblik lidt skuffede, man kan da ikke
introducere et nummer og så ikke spille det
men det kan Elisabeth version 60 sagtens
og dykker du ned i teksterne fra Rettidig Ømhed
er hun stadig i sit rå-følsomme og ret rockede univers
men udtrykket er opdaterede til den tid hun/vi har nu
Kærligheden og dens saftige ledsager erotikken
Hjertet Mellem Mine Ben – Et Blødt Sted At Lande
er ind imellem blevet lidt trægere og knirkende
men det røde stopper ikke og lader ikke kroppene i ro
selvom glimmer-palet-pigen/kunstsangerinden
og hendes medlevende og jævnaldrene publikum
tydeligt kan huske Jane-Fonda-strømpe-firser-aerobic
og faktisk flere årtier langt tilbage i forrige årtusinde
Så det kan godt være vi ikke længere er
helt så smukke, lækre, virile og sprøde som før
at rytmen og safterne af og til skal stampes lidt frem
før koncerten/akten for alvor glider i olie/creme
og vi igen kan finde os dansende/sansende/elskende
Elisabeth og hendes knitrende nye hvide skjorter
fik den faktisk helt op at stå, Olferts til at gynge
en tidlig forårsaften i februar 2019 i Ollerup
med et års forsinkelse, men hva’ faen er et år?
Elisabeth og hendes nye band havde debut sammen på Olferts, og startede og sluttede med Sotto Voce (som Juncker jo gav sin version af til forrige Olferts arrangementJ) ”Vi har altså ikke flere, vi har øvet,” forklarede sangerinden, da en gæst optimistisk ville bestille sit yndlingsnummer: Tåge Dage.
Koncertens omdrejningspunkt var sangene fra Elisabeths seneste album: Rettidig Ømhed, der udkom sidst i 2017, men altså først bliver udfoldet live nu.
Fra bagkataloget blev i hvert fald: Blå Mandag, En Sømand Som Dig, Hud Mod Hud og serenaden Søde Løgne støvet af.
Elisabeth skrev i sin tid store hits til andre firser/halvfemser solister og bands, men i aftes tog hun (Søs Fengers) Jeg Holder Øje Med Dig / Fodspor I Sneen tilbage, og gav sin egen fine version 60.

Voxpop blev springbrættet til en solokarriere, der startede i 1984 med albummet Elisabeth, blandt andet med hittet En sømand som dig og Hud mod hud. I løbet af firserne og halvfemserne kom der jævnlige udgivelser. Hvor hendes tekster i Voxpop var meget social og samfundsorienterede, bevægede hun sig som solist over i det sanselige og erotiske univers, som hun ikke mindst er i på Rettidig Ømhed, der ligger tusinde af sømil fra gamle AP og Mærckiney. Hun har også på bedste vis beskrevet glæden ved at få børn, i for eksempel Hun Danser En Morgen.
Elisabeth bidrog med sange til Åh Abe børnerockudgivelserne, hvor hendes Hemli Helikopter lagde navn til den med de nye børnesange. Med Lær Mig Nattens Stjerne gjorde hun det legitimt, at sætte strøm og poprytme til den danske salmeskat, og fik blandt andre ”nevøernes” (og mine) ører op for Sig Månen Langsomt Hæver.
Hun var som ung vært på Det Elektriske Barometer på P4 og har senere skrevet børnebøger.
Elisabeth Gjerluff Nielsen (Gnags Peter og Jens’ lillesøster) har også været flittigt til at skrive for andre danske sangerinder. ”Ray Dee Ohh: Jeg vil la lyset brænde, Søs Fenger: Holder øje med dig / Fodspor I Sneen og Lis Sørensen: Brændende Læber er bare nogle af dem.
Rettidig Ømhed’ er sangerindens 10. voksenalbum. Allerede på åbningsnummeret Natten er bare nat hører man tydeligt, at Elisabeth og hendes uimponerede musikere ikke har glemt rocken. Og i Hjertet Mellem Mine Ben holder hun tungen lige (mellem benene, kunne man fristet til at skrive) med en poetisk beskrivelse af svimlende erotik. Elisabeth sparker i den grad døren ind og synger ærligt om den moderne modne kvinde. Der er lagt op til en aften med nye og ældre sange fra hendes store katalog, når hun med sine unge mand spiller op i Ollerups Forsamlingshus.